Cei mai influenti bloggeri din Romania- iunie 2009

June 18, 2009

influence_vs_popularity-765709

Acum un an publicam primul top al influentei. Masurarea influentei in blogosfera se poate face in doua moduri:

a) pe baza vizitelor pe un blog. Alexa.com foloseste aceasta metoda. In Romania nu exista niciun site care sa foloseasca asa ceva, trafic.ro si  SATI  masoara traficul, nu influenta. Dragos Manac are dreptate cand spune:

“Oare o vizita a unui “unic” reprezinta un vizitator interesat de siteul tau? Nu neaparat. Depinde cum a ajuns acel vizitator la tine. Daca a ajuns direct inseamna ca e interesat. Daca a ajuns prin cautare sau din linkuri nu inseamna neaparat ca e interesat.”

b) pe baza linkurilor. Exista mai multe site-uri romanesti care folosesc metoda asta, intre care Zelist.ro si Postrank.ro (acesta este un proiect al nostru). Technorati sau Google Page Rank  au la baza tot aceasta metoda, aplicata insa diferit.

Ce s-a schimbat fata de anul trecut?

In primul rand, nu mai luam in considerare blogroll-ul. De ce? Pentru ca in Romania devine din ce in ce mai irelevant, fiind mai curand un accesoriu de “show off” . Influenta esste un proces dinamic, pe cand blogroll-ul este static. In plus, in general, bloggerii importanti care au blogroll pun in acesta oameni in functie de preferinte personale (adica pe care ii cunosc). De exemplu Zoso are in blogroll pe * alex, * arhi, * badpitzi, * bobby, * claudiu, * costin, * deea, * dragos, * fluture, * manafu, * pigbrother, * oradeanul, * vlad. Pe majoritatea, daca nu pe toti ii cunoaste personal.

De asemenea, cum Influenta = Receptare x Acceptare, in teorie un blogroll le asigura pe amandoua, dar am descoperit ca in practica nu, pentru ca sunt foarte multe exemple cand un blogger nu citeste blogurile pe care le are in blogroll sau daca le citeste, nu accepta mesajele.

Daca tot nu ma credeti ca blogroll-ul afecteaza negativ o masurare corecta a influentei, o sa va mai dau un argument: pe Zelist, raduionescu.ro este pe locul 55 desi a scris un singur post anul acesta. Asta da influenta…

(UPDATE : 1.07.2009 Zelist a introdus “Topul vizibilitatii” in care nu mai ia in calcul blogroll-ul.

Catalin Tenita :”Blogosfera are deja o vechime, ceea ce inseamna ca bloggeri vechi au un avantaj fata de noii veniti. Si asta nu ar fi chiar asa de rau, daca nu ar fi o tona de blogguri vechi, semi-adormite. Ca sa nu jignesc pe mine ma dau exemplu cu catastif.com. E cam mort de un an incoace, dar apar in Zelist mai bine decat ar fi cazul. Si pot sa mai enumar vreo 20 de bloguri in situatia similara, care zac prin blogrollurile a zeci/sute de oameni, dar care nu au activitate.In plus, blogosfera a prins la vedete :) Si e destul de trendy sa ai o vedeta, doua in blogroll. Si tot asa.”)

In al doilea rand, blogosfera s-a schimbat. Concurenta incepe sa devina din ce in ce mai puternica. Au aparut oameni din media precum Mircea Badea, Dragos Stanca (chiar daca nu sunt inca  in top 20) sau Mihnea Maruta care sunt in crestere puternica in materie de influenta. Bloggeri consacrati precum Radu Ionescu, Dragos Bucurenci sau Dragos Novac care au pus mare accent pe “personal branding” au inceput sa piarda teren. Pe de alta parte, Zoso si-a consolidat pozitia, fiind in top cu doua bloguri.

Trebuie subliniat ca exista doua categorii de cititori de bloguri:

a) cei activi, care au blog si pot pune link; ei sunt ca niste relee care duc mesajul mai departe.

b) cei pasivi, care nu au blog; ei reprezinta majoritatea cititorilor de bloguri.

Dar iata clasamentul:

1) zoso.ro IndexInfluenta: 190
3) monden.info Index Influenta: 98
3) arhiblog.ro Index Influenta: 93
4) reportervirtual.ro Index Influenta: 82
5) piticu.ro Index Influenta: 79
6) isabellelorelai.wordpress.com Index Influenta: 78
7) apostolatintarafagarasului.blogspot.com Index Influenta: 77
8 ) mihneamaruta.ro index Influenta: 68
9) ciutacu.ro Index Influenta: 65
10) visurat.ro Index Influenta: 61
11) morar.catavencu.ro Index Influenta: 59
12) manafu.ro Index  Influenta: 57
13) sutu.ro Index Influenta: 57
14) stiricrestine.wordpress.com Index Influenta: 56
15) chinezu.eu Index Influenta: 52
16) refresh.ro Index Influenta: 50
17) cabral.ro Index Influenta: 49
18) capslock.ro Index Influenta: 48
19) tolo.ro Index Influenta: 46
20) oradeanul.com Index Influenta 41

Index Influenta- este un indicator care reflecta direct numarul de meme  generate de un blog. Un articol devine mema cand esta preluat de cel putin doi alti bloggeri. Numarul de meme a fost calculat incepand din ianuarie 2009.

Nota : am decis sa pastram in top cele doua bloguri cu specific religios (locurile 7, 14) pentru ca, desi ele nu sunt bloguri “mainstream”, au cate o comunitate construita in jurul lor si produc meme.

Comments

By dielda dinu on June 19th, 2009 at 6:02 pm

Mai important este cum influienteaza populatia aceste bloguri.

Pe unii bloggeri din lista de mai sus ii felicit.

By RazvanC on June 19th, 2009 at 6:18 pm

Chiar nu ma asteptam ca zoso sa fie lider atat de detasat. Bravo lui. Eu, cel putin, il citesc zilnic. DIn top 20 urmaresc aprox 10 bloguri.

By Arhi on June 19th, 2009 at 6:43 pm

lolici, de dimineata pana acum mi-a scazut indicele de influenta? :) )

By Yoda on June 19th, 2009 at 7:09 pm

Nu va suparati, ati consumat ceva inainte de a intocmi acest clasament?

By alex on June 19th, 2009 at 8:28 pm

@Arhi: n-a scazut, e tot 93, dar te pusesem din greseala pe 2.
@Yoda: nu ne suparam.

By Bleen on June 19th, 2009 at 10:53 pm

Mi se pare foarte ok metoda de măsurare. Erau vremuri cînd aveam blogroll de 100 de linkuri. Evident că nu citeam mai mult de 10-20 de bloguri. Şi chiar dacă le citeam nu consideram postările atît de importante încît să dau link către ele. În aceeaşi perioadă (am calculat acum) am dat 13 linkuri către articolele lui Mihnea Măruţă (deşi nu-l aveam în blogroll).

Dacă s-ar lua în considerare doar blogroll-ul, Mihnea Măruţă ar fi considerat complet irelevant pentru mine, ca blogger şi ca cititor, deşi 13 dintre articolele pe care i le-am citit le-am considerat suficient de relevante (ca informaţie, scriitură, argumentaţie etc) încît să dau link către ele în articolele mele. În acelaşi timp unul dintre 100 de bloguri ale mele din blogroll (am renunţat între timp la ditamai cearceaful – deşi au fost destui care s-au supărat: mi-a fost jenă să le spun că nu-i citesc) pe care nu l-am citit decît o dată (citit – nu pus link) e considerat mai relevant pentru mine (dacă se calculează după blogroll).

Cred că e relevant clasamentul pentru influenţa pe care o au în blogosferă (deşi dintre cei de pe listă eu nu-i citesc zilnic decît pe IT Morar, Mihnea Măruţă, pe Cabral şi Tolo mai rar, iar pe Zoso şi mai rar). E un calcul al audienţei active.

By Bleen on June 19th, 2009 at 10:59 pm

Mihnea Măruţă v-a făcut o memă. Să-i mulţumiţi.

By BLONDA de la Drept on June 19th, 2009 at 11:22 pm

Daca tot va tineti de topuri si sunteti mandrii de ele, o sa-l rog pe zoso si ciutacu sa nu mai cenzureze comentariile pe care le las pe blogurile lor. Sanatate!

By alex on June 19th, 2009 at 11:51 pm

@Bleen Mihnea este un tip deosebit si ca om si ca profesionist. Noi am invatat multe de la el.

By alex on June 20th, 2009 at 12:00 am

@ Blonda de la drept : multi bloggeri cenzureaza comentariile , este alegerea lor. mai ales daca in comentarii se regasesc anumite cuvinte inspirationale precum p***, f**, m*** :) .e normal.

By Zozo on June 20th, 2009 at 12:45 am

Bai, m-am saturat sa aud de zoso asta! E un tip TOTAL plictisitor si infumurat! E mai plictisitor decat tismaneanu!!!!

By BLONDA de la Drept on June 21st, 2009 at 12:29 am

ALEX, iti cer sa vorbesti frumos. Te crezi in discutiile cu familiarii tai ?

Mi-au fost cenzurate comentariile din alte motive: pentru ca abordam subiectul din alta optica decat autorii blogurilor respective. De fapt, ei nici macar nu isi sustineau logic argumentele. Datul cu parerea si bagatul in seama aiurea sunt carentele celor multi. Sunt numeroase bloguri interesante, insa sunt si multe… balarii.

CA SA TE LAMURESC: COMENTARIUL ASTA NU POATE APAREA PE BLOGUL LUI ZOSO, PENTRU CA NU II INTELEGE MESAJUL SI IL CENZUREAZA.

By Ionut Oprea on June 21st, 2009 at 2:17 pm

Interesant exercitiul statistic, dar pica in pacatul zelistului. Aceste “meme” au provenit cel mai adesea din preluari punctuale, masive, pe anumite subiecte, motiv pentru care sunt si acele bloguri de care aud prima oara peste bloguri mult mai influente, cum ar fi cabral, manafu, refresh.ro. O denumire corecta a acestui top e una explicita, tehnica: Blogurile care au generat cea mai ampla preluare pe alte bloguri in perioada de timp t0-t1.

Influenta unui blog sau a unor bloguri sau a unei campanii se reflecta asupra masei de cititori care a fost expusa, nu asupra blogurilor care au creat-o. E ca si cum ti-ai dori printr-o campanie de publicitate pe internet doar click-uri, nu si ce se intampla pe urma.

Asta una la mana, apoi sa nu confundam audienta cu influenta. Audienta e un indicator clar, masurabil, perfectibil (luam in calcul de exemplu si procentul vizitelor directe pentru a creste corectitudinea masurarii), si care poate fi folosit in scopuri practice, cum ar fi planificarea campaniilor publicitare pe bloguri.

Autoritatea sau influenta sunt doua notiuni vagi, pe care fiecare le defineste in felul lui, in felul asta toti pot avea dreptate; sunt foarte greu de masurat, poate in primul rand pentru ca sunt foarte greu de definit, noi am incercat si incercam in continuare sa le definim cat mai aproape de nivelul stiintific, nu la nivel de efecte punctuale rezultate in anumite contexte si adunate pe anumite criterii pentru a le da o relevanta.

Blogroll-ul e cam mort, aici aveti dreptate. Insa nici el n-a fost vreodata masura influentei.

Dar si blogroll-urile, si link-urile/preluarile, sunt elemente de care ne agatam in cautarea perpetua a adevarului despre influenta blogurilor, noul graal al new media, noua comoara ascunsa, despre care stim cu totii ca exista, insa inca nu putem pune degetul pe harta pentru a o dezvalui.

By dielda dinu on June 21st, 2009 at 6:04 pm

Scrieti si nu va mai preocupati de topuri ! Cititorii stiu cel mai bine ce sa aleaga !

By dielda dinu on June 21st, 2009 at 6:08 pm

¨Celebritatea¨ este efemera.

By alex on June 21st, 2009 at 6:31 pm

Ionut, influenta (unei persoane) nu este o notiune vaga.Este un proces cu doua variabile necesare,dar nu si suficiente. Influenta = Receptare x Acceptare. Scopul influentei este schimbarea atitudinilor (care au 3 componente: cognitiva, afectiva si intentionala) si apoi a comportamentelor. Dificultatea consta in masurarea ei pentru ca nu se masoara influenta in sine ci EFECTELE ei. Memele lansate in mod constant sunt cu siguranta un efect al influentei.
Autoritatea (unei persoane) tine de perceptie. Autoritatea nu implica un proces de modificare comportamentala precum influenta.
“Diferenta esentiala intre latura emotionala si cea rationala este aceea ca emotia duce la actiune, in timp ce ratiunea conduce la concluzii”. Donald Calne, neurochirurg.
Cat despre blogurile de care zici (de care nici noi nu auzisem), mecanismul este urmatorul: produc meme pentru ca exista in comunitatea lor bloguri care se preiau intre ele. Si sa stii ca nu numai ei folosesc mecanismul asta :) .
Si noi am fost surprinsi ca blogul lui Cabral produce mai putine meme decat alte bloguri din top.
In rest, suntem de acord cu ce spui tu.
Multumim pentru feed-back

By alex on June 21st, 2009 at 6:38 pm

@dielda dinu din fericire, da.

By sorin on June 22nd, 2009 at 3:30 am

Merg la 50 de evenimente intr-o luna si cu siguranta fiecare articol scris despre fiecare eveniment in parte va fi preluat de cel putin 2 alti bloggeri. Asta inseamna ca ajung influent?

By Ionut Oprea on June 22nd, 2009 at 1:30 pm

Ce usor e sa creezi o formula si sa o aplici :)

Btw, si asta de aici tot “mema” e?:) http://www.zoso.ro/2009/06/dau-cadou-un-logitech-audiohub.html#comments

Are 28 de “preluari”…

By alex on June 22nd, 2009 at 1:52 pm

@sorin : da, Sorin. ceva de genul asta face Manafu: scrie despre evenimente, numai ca din fericire nu sunt 50 pe luna.
@Ionut : sper ca nu crezi ca noi am fost asa de destepti sa inventam formula aia :) . se numeste “modelul de la Yale” si sta la baza majoritatii modelelor persuasiunii. Vezi “Communication and Persuasion”- Hovland si “The nature of Attitudes and Attitude Change” -Mc Guire
Exemplul pe care l-ai dat tu este o mema produsa artificial, in sensul ca are la baza o recompensa si mai putin influenta (bloggerii au generat reactii pentru a obtine recompensa) . Si nu este singurul caz, daca mai cauti o sa mai gasesti si la alti bloggeri :) . N-am stat sa analizam memele produse de Zoso, dar cred ca cea gasita de tine nu constituie regula, ci exceptia.

By Alter Ego Blog on June 22nd, 2009 at 6:32 pm

Interesant top… pacat ca e doar cantitativ nu si calitativ… totul e doar la nivel de statistica…

By Cornel M on June 28th, 2009 at 4:18 pm

Salut! In ultimul timp cam toata lumea a cam inceput sa aiba ceva de spus, chiar daca ceea ce spune are continut sau nu. Ma astept sa isi faca si Magda Ciumac sau Nikita blog si atunci sa vezi… Ca sa o citez pe Nikita: “Prostia face audienta”… In final publicul cititir alege…

By alex on June 28th, 2009 at 10:37 pm

@ Cornel M sper sa nu le vina ideea prea curand :) .Nikita mai lipseste din blogosfera…

By Alice on July 24th, 2009 at 9:46 am

Arhi si zoso sunt doi tristi..

By Raluk on July 30th, 2009 at 2:27 pm

Bine, ma indoiesc sincer ca titlul de cel mai influenti este foarte potrivit. Dintre cele de mai sus in afara de monden.info, refresh.ro, zoso, capslock mi se par bloguri main stream, care nu pun musai accentul pe calitate.

By alex on July 30th, 2009 at 5:51 pm

@ Raluk – O persoana influenta este o persoana care poate modifica atitudini si comportamente. Asta n-are musai legatura cu punerea accentului pe calitate. Insa cred ca in top sunt suficiente bloguri cu un nivel calitativ ridicat.

By Vladimir T. on January 30th, 2010 at 1:10 pm

Confundati cantitatea cu calitatea.

By Alina on June 4th, 2010 at 6:52 pm

Cu exceptia blogurilor cu teme practice, cu informatii concrete si aplicabile, restul blogurilor mi se pare ca fac parte dintr-o conversatie globala (blogala) despre tot si nimic, unde fiecare isi da cu parerea care de care mai abitir, nimeni nu asculta pe nimeni, toti se cred cei mai destepti, nu cedeaza niciunul.E o forma de a-ti omora timpul, de a te refula, chiar injura fara sa fii arestat, ori ca si cantatul sub dus, cand ti se pare ca ai voce.Dar daca din asta se fac bani, atunci se explica…

By alex on June 4th, 2010 at 7:39 pm

@Alina- da, ai perfecta dreptate. doua observatii doar:
- bloggingul e defulare, nu refulare;
- noua ne-a luat cam un an sa ajungem la concluziile tale :D .

Trackbacks

Leave a Comment